Waarom zakelijk bloggen?

blog over zakelijk bloggenEen blog bevat tussen de 150 en 500 woorden, verschijnt met enige regelmaat online, is persoonlijk geschreven en spreekt de lezer aan. Het is een ideale manier voor ondernemers en zzp'ers om contact te leggen met (potentiële) klanten. Qua effectiviteit verslaat het blog de nieuwsbrief met glans. Hoe komt dat en hoe werkt het?

Een blog is geen spam

Hoeveel ongewenste nieuwsbrieven ontvang je in jouw mailbox? En wat doe je ermee? Weggooien! Voor hoeveel van die nieuwsbrieven heb jij je daadwerkelijk aangemeld? Het verzenden van elektronische berichten is aan regels gebonden: spam is strafbaar. De ontvanger moet uitdrukkelijk toestemming gegeven hebben om jouw nieuwsbrief te ontvangen. En hoeveel mensen melden zich spontaan aan voor een nieuwsbrief? Nieuwsbrieven zijn voor een beperkt publiek.

Goede content

Met een blog werkt dat anders. Je tikt zelf vast wel eens een vraag in bij Google. 'Beste middel tegen hoofdpijn'. Of: 'Vakantiebestemmingen in Frankrijk voor kinderen'. Grote kans dat je op een reeks interessante sites of blogs uitkomt. Met een blog kun je dus (nieuwe) lezers trekken die op dat moment met vragen zitten waar jij direct het antwoord op kunt geven. Verdiep je dus in de vragen die bij jouw klanten spelen. En lever kwalitatief hoogwaardige content waarmee ze vooruit kunnen.

Deel kennis

Ben je nagelstyliste, geef dan bijvoorbeeld heel specifieke tips over nagelverzorging. Ben je accountant hou dan ondernemers op de hoogte van veranderende regelgeving. Wees niet bang om kennis 'weg te geven'. Jouw kennis heeft geen 'hek' nodig ter bescherming. Wanneer lezers aan de slag kunnen met jouw kennis, prima. Morgen hebben ze misschien een andere vraag waarvoor ze jouw professionele hulp wel nodig hebben.

Regelmaat

Voorwaarde voor een succesvol blog is dat het regelmatig verschijnt: of dat nu een keer per week, een keer per dag of een keer per maand is. Wanneer je op een structurele manier kennis deelt zullen (potentiële) klanten je gaan volgen. Zo kun je een vaste lezerskring opbouwen. Het geeft je ook alle gelegenheid om in gesprek te gaan met jouw  lezers: welke vragen roepen je blogs op, aan welke diensten of producten hebben jouw klanten mogelijk behoefte?

Training

Het opzetten en bijhouden van een blog vraagt tijd, inspanning en discipline. En wanneer je (nog) geen bedreven schrijver bent kost het in het begin ook de nodige oefening. Je kunt zelf aan de slag gaan op  vrije avonden en in de weekends. Je kunt ook een blogtraining volgen: dan ga je samen met een groep gelijkgestemden en onder deskundige begeleiding heel praktisch aan de slag: inspirerend, leerzaam en gezellig!

Geïntereseerd in een blogtraining?

Bekijk dan het trainingsaanbod!